Rockefellers Admit Paying For #ExxonKnew Media Coverage

In a stunning admission, Lee Wasserman, Director of the Rockefeller Family Fund (RFF), today openly admitted that the Rockefellers are pouring millions of dollars into “media” organizations like InsideClimate News (ICN) and projects at Columbia University School of Journalism with a specific mission and outcome in mind.

In an interview with Reuters responding to questions about the RFF climate agenda and mission, Wasserman flatly states:

“No specific company was targeted in our push to drive better public understanding and better climate policy…..We supported public interest journalism to better understand how the fossil fuel industry was dealing with the reality of climate science internally and publicly,” Wasserman said. (emphasis added)

Since the Columbia School of Journalism began partnering with RFF, the school has insisted that the Rockefeller foundations – both RFF and the Rockefeller Brothers Foundation (RBF) – had nothing to do with the content of the series making erroneous claims about ExxonMobil. Here’s what the Columbia School of Journalism and ICN have been saying over the past few months:

  • Dean of the Graduate School at Columbia School of Journalism Steve Coll: “The fact is that this reporting was not subject to any influence or control by the funders.”
  • ICN: “Donors who support our award-winning environmental journalism do not have access to our editorial process or decision-making.”
  • Columbia School of Journalism Review: “Both the Times and Coll have reiterated that the project’s funders had a hands-off relationship with its journalism.”
  • Columbia Energy and Environment Fellowship Project website: “The Energy & Environment Fellowship Project is an intensive, full-time investigative reporting opportunity for four recent graduates of Columbia Journalism School. The fellows work independently and in teams to rigorously examine issues related to the environment and energy resources on an international level.”

Energy In Depth has worked to expose exactly this kind of shady “journalism” for many years, uncovering clear conflicts of interest when the mainstream media would not. In fact, EID was one of the first to expose the fact that RBF and RFF had funded the Columbia School of Journalism hit pieces, as that information initially wasn’t disclosed.

EID also called attention to the fact that these very same foundations also funded anti-ExxonMobil series published by ICN, which came out within days of the LA Times piece – and as the National Review pointed out after all this came to light, “The little that is known about InsideClimate News raises questions about conflicts of interest as well as about the publication’s ability, and proclivity, to report fairly and without bias.”

Only about a month later the RBF funded a study at the Yale School of Forestry and Environmental Studies  suggesting that “corporate funding” to more than 160 so-called “climate counter movement” institutions was largely responsible for skepticism about climate science.

When the Columbia series originally appeared in the LA Times, it noted that the reporters were from the Columbia School of Journalism, but the disclosure of RBF and RFF funding was nowhere to be found.

la-times 1

But after Energy In Depth and other news outlets called the LA Times out on that point, the outlet quietly released a correction noting the funding source, albeit several months later:

La-times 2

That’s not all: when the first report from the Columbia researchers was published by the Los Angeles Times on October 9, the website of the Columbia Energy and Environment Reporting Fellowship did not disclose any of the funding sources for the report as of October 10, according to an archived copy of the page obtained by the Daily Caller. The Fellowship did, however, tout its “first exclusive reporting piece in the Los Angeles Times,” linking directly to the story. EID was able to obtain the same archived page through the Internet Archive.

Columbia 1

Since then, the fellowship’s website has been updated to include the financial connections to the RBF and other organizations.

Columbia 2

Yet, even after all that, in the numerous articles today reporting on the RFF’s “divestment” from fossil fuels, not one of them mentioned that RFF and RBF were the money behind the Exxon hit pieces.

Shady funding

First these groups attempted not to disclose the funding altogether.  Then, when pressed by EID and others, they claim the funding has nothing to do with the result – only the funders themselves let the cat out of the bag on that one, revealing that they’re paying for what they’re getting.

So which is it? Were these blind, arms-length charitable donations or earmarks for a predetermined narrative?

Comments

  1. Randy Verret says:

    I just hope that Exxon gets a congressional hearing and all the facts get out in the open. I have a feeling Exxon will acquit themselves ably…

  2. Tim Murcko says:

    Couldn’t agree more Randy

  3. Roger says:

    Tell me something new.
    The Rockefellers fund just about every AGW/Agenda 21 “charity”in the world.

    I even wrote a blog about that at http://thedemiseofchristchurch.com/2015/08/15/the-rockefellers-who-they-fund-from-their-web-site/

    The Rockefellers do not have a good history with the strategy of their “investments” as attested by their enthusiasm for Hitler’s eugenics project. Check this out: Rockefellers Funded German Eugenics in 1920’s https://www.youtube.com/watch?v=XL8UOD1gVFE
    Check the video at 54 mins and 12 secs.
    Or try Googling Rockefeller Eugenics

    My Agenda 21 leaning city receives substantial cash after joining the Rockefeller’s 100 Resilient Cities program.
    No one seems to be asking what the Rockefeller’s will demand at the end of the day for their “investment”

    Cheers

    Roger

    http://www.thedemiseofchristchurch.com

Trackbacks

  1. […] One of the wealthiest oil families in the U.S. admitted to financially backing various media outfits for the sole purpose of targeting the fossil fuel industry, according to the website Energy In Depth (EID). […]

  2. […] philanthropists including the Rockefeller Brothers Fund and Rockefeller Family Fund, ‘accusing‘ them of funding the InsideClimate News and Columbia […]

  3. […] philanthropists including the Rockefeller Brothers Fund and Rockefeller Family Fund, “accusing” them of funding the InsideClimate News and Columbia […]

  4. […] of climate dissent, adding to a series of reports from Energy In Depth that already uncovered the funding and inspiration behind the broader […]

  5. […] is the Rockefellers, after all, that have admitted they gave millions of dollars to “news” organizations such as InsideClimate News (ICN) and the […]

  6. […] were also getting communications support from a group that is bankrolled by the same funders (the Rockefellers) pouring millions into the organizations aggressively pushing the #ExxonKnew […]

  7. […] FACT: Senator Whitehouse and the activists pushing the RICO campaign claim that anyone who objects to their efforts due to the quashing of First Amendment rights is doing so because they receive fossil fuel funding, but they never mention the fact that just about every group involved in the climate RICO campaign is bankrolled by the Rockefellers. […]

Speak Your Mind

*